Kemahiran Menulis
Tahun 2
Rancangan
Pengajaran Harian (RPH) Bahasa Melayu Tahun 2 KSSR
Sekolah
Kebangsaan Taman Indah
Tuaran
Sabah
Mata Pelajaran
|
Bahasa
Malaysia
|
Tahun
|
Tahun 2 Mawar (Analisis ciri pelajar)
|
Tarikh
|
16 Jun 2013
|
Masa
|
07.30 pagi hingga 08.30 pagi (60 minit)
|
Bilangan Murid
|
20 Orang Murid
|
Tema
|
ALAM SEKITAR
|
Tajuk
|
Berkelah di sungai
|
Standard Kandungan
|
Standard Pembelajaran
|
3.3 Membina dan menulis
perkataan, frasa, dan ayat dengan betul.
|
3.3.3 Membina dan menulis jawapan
dalam bentuk ayat mudah dengan betul berdasarkan soalan.
|
Objektif
|
Pada akhir pengajaran, murid dapat :
i. Membina dan menulis 3 daripada 4
jawapan dalam bentuk ayat mudah berdasarkan soalan yang diberi
ii. Membaca petikan teks yang diberi
dengan sebutan yang betul dan lancar
(nyatakan
objektif)
|
Pengisian Kurikulum
|
i. Ilmu: Kajian Tempatan
ii. Nilai : kerjasama, berdikari,bersyukur,menjaga
kebersihan
iii. EMK/KBT: ICT dan Belajar Cara Belajar
|
Sistem Bahasa
|
Tatabahasa –kata hubung
|
Media
|
Petikan, gambar tempat-tempat
perkelahan, lembaran aktiviti, papan skrin putih, pemancar (LCD),Klip video,
msft power point, box.com, dan surveymonkeys.com
(pilih
media & bahan)
|
Pengetahuan Sedia ada
|
Murid-murid pernah mengikuti dan
mengalami suasana aktiviti perkelahan.
|
PROSEDUR PENGAJARAN
DAN PEMBELAJARAN
Aktiviti
|
Pengisian Kurikulum
|
Catatan
|
Set Induksi (5
Minit)
1. Guru memaparkan klip video
tentang suasana perkelahan di sungai
Congkak.
(guna media &
bahan)
2. Guru bertanyakan pendapat murid tentang keadaan
suasana perkelahan di dalam video.
3. Guru mengaitkan video yang ditayangkan dengan
tajuk pembelajaran.
|
Ilmu : Pend.Kesihatan
Nilai : kebersihan
EMK : Kreativiti dan inovasi
(Fasa Persediaan)
Teknik : Kaedah soal jawab
|
Aktiviti 1
Klip Video mengenai perkelahan di sungai Congkak.
|
Langkah 1 (15 minit)
1. Guru meminta murid memilih salah satu tempat
dalam paparan dengan mengklik di kiri tetikus pada gambar yang dipilih.
2. Murid diminta membaca secara kuat nama tempat
tersebut.
3. Guru berbincang dengan murid tentang pentingnya
tempat-tempat perkelahan yang menarik dikaitkan dengan ekonomi penduduk
setempat.
|
lmu: Pend.Moral
Nilai: kerjasama
KBT: BCB- bacaan
mekanis
EMK: Kreativiti dan
inovasi (Fasa Imaginasi)
Pendekatan : Berpusatkan
Bahan
|
Aktiviti 2
Slaid Gambar
|
Langkah 2 (10 minit)
1. Murid diminta membaca dan memahami teks yang
dipaparkan pada skrin dengan betul.
2. murid
diminta menulis 5 ayat mudah untuk
menceritakan semula kandungan teks dalam perisian surveymonkeys.com
(libatkan pelajar)
3. Murid diminta
mengenal pasti kata hubung yang terdapat dalam petikan. Kemudian, guru
menerangkan tentang kata hubung berkenaan.
|
Nilai:bertatasusila
EMK: Kreativiti dan
inovasi (Fasa Tindakan)
TMK
Sistem bahasa : Kata hubung
|
Aktiviti 3
Surveymonkeys.com:
Petikan Teks
Aktiviti 4
Slaid P.Point :
Kata Hubung
|
Langkah 3 (25 minit)
1. Murid diminta untuk masuk ke laman web box.com
dengan menggunakan rangkaian internet.
2. Murid diminta membuat latihan yang disediakan
dengan membina dan melengkapkan ayat-ayat berpandukan isi teks yang telah
dibaca.
2. Secara kumpulan, murid dibimbing untuk berbincang
mengenai beberapa kata hubung yang dipetik daripada teks.
Pentaksiran
1. Murid diminta menulis ayat mudah
yang sesuai berdasarkan frasa yang diberi
(nilai & semak semula bahan)
Pemulihan
1. Murid diminta melengkapkan ayat dengan kata
hubung yang betul berdasarkan gambar yang diberi.
Pengayaan
1. Murid diminta menulis lima ayat majmuk yang
sesuai tentang aktiviti-aktiviti yang terdapat dalam gambar tunggal yang
diberi.
|
Nilai:Rasional
KBT:KB-banding beza
Nilai:kerajinan
Nilai: Berdikari,
kebersihan
KBT:BCB-menulis
ayat
Nilai: Berdikari
KBT: menjana idea
Nilai: Berdikari
KBT: menjana idea
|
Aktiviti 5
Lembara kerja
Box.com
Aktiviti 6
Pentaksiran
Aktiviti 7
Pemulihan
Aktiviti 8
Pengayaan
|
Penutup (5 Minit)
1. Penutup sosial:
Peneguhan
positif dan pujian kepada murid di atas usaha dan kejayaan mereka.
2.
Penutup kognitif:
Guru membimbing murid merumuskan tentang sesi
pengajaran dan pembelajaran mereka pada hari tersebut.
|
KBT:KB-menjana idea
Kerjasama
|
|
No comments:
Post a Comment